McDonald’s is er
voor iedereen. Jong of oud, groot of klein, man of vrouw, ze kunnen allemaal
terecht bij McDonald’s. Het maakt niet uit of je vroeg of laat komt, McDonald’s
staat altijd voor je klaar om je te voorzien van een lekkere maaltijd. McDonald’s
is geschikt voor het hele gezin.(McDonaldsNederland, 2015)
McDonald’s is een
Amerikaanse fastfoodketen en ’s werelds grootste keten van hamburgerrestaurants.(Ruth Alexander, 2012) Het bedrijf staat onder andere bekend om haar Happy Meals, de Big Mac en de
grote gele letter “M” in hun logo. Ook de mascotte van McDonald’s, Ronald
McDonald, is erg bekend. Buiten haar fastfoodketen om steunt McDonald’s ook het
Ronald McDonald Kinderfonds. Dit is een stichting die zieke kinderen en hun
familie proberen te steunen door huizen te plaatsen vlakbij ziekenhuizen. Hier
kan de familie van een ziek kind tijdelijk wonen.(rhmc.org, 2015)
McDonald’s wil graag
overkomen als een restaurant voor iedereen. Het maakt niet uit hoe oud je bent
of met wie je bent, je kan altijd bij McDonald’s eten. De reclame “Voor
Iedereen” brengt deze boodschap erg goed over. De reclame is goed geproduceerd
en vertelt duidelijk wat McDonald’s zo bijzonder maakt. De diverse acteurs
geven ook een gevoel dat er niemand wordt buitengesloten.
Deze brengt
McDonald’s gewenste identiteit goed naar voren. McDonald’s wil zich met deze reclame
uiten als familierestaurant. Iedereen kan bij McDonald’s komen eten, ongeacht
de leeftijd. Gezinnen kunnen zich allemaal op hun gemak voelen in een McDonald’s.
Door zich op te
stellen als een familierestaurant kan McDonald’s haar publiek aanzienlijk
vergroten. Door alle consumenten het gevoel te geven dat ze welkom zijn in een
McDonalds wordt het restaurant een stuk aantrekkelijker. Ook straalt het een
gevoel van solidariteit en openheid uit. Iedereen kan zich thuis en veilig
voelen in een McDonald’s.
Deze zet vind ik dus
uit financieel opzicht erg verstandig. Door haar publiek te vergroten zal
McDonald’s meer omzet maken en zo meer winst. Ook uit sociaal opzicht is dit
een goede zet, omdat deze identiteit
solidariteit promoot en zich niet richt op een specifieke leeftijdscategorie.
Over het algemeen ben ik dus een voorstander van deze campagne, voornamelijk
vanwege de potentiële invloed op de sociale vooruitgang van de Nederlandse
maatschappij.
Bronnen:
- Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/McDonald%27s,
geraadpleegd op 03-15-2015
- Ruth Alexander, BBC News, "Which is the biggest employer?", 2012, http://www.bbc.com/news/magazine-17429786
- Ronald McDonald House Charities, "Mission and Vision", 2015, http://www.rmhc.org/mission-and-vision
- Ruth Alexander, BBC News, "Which is the biggest employer?", 2012, http://www.bbc.com/news/magazine-17429786
- Ronald McDonald House Charities, "Mission and Vision", 2015, http://www.rmhc.org/mission-and-vision
- McDonaldsNederland, 2015, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=eN2NmEjLxPU, geraadpleegd op 03-15-2015
- Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Ronald_McDonald,
geraadpleegd op 03-15-2015
- Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Ronald_McDonald_Kinderfonds,
geraadpleegd op 03-15-2015
Geen opmerkingen:
Een reactie posten