zondag 15 maart 2015

McDonald’s Identiteit

McDonald’s is er voor iedereen. Jong of oud, groot of klein, man of vrouw, ze kunnen allemaal terecht bij McDonald’s. Het maakt niet uit of je vroeg of laat komt, McDonald’s staat altijd voor je klaar om je te voorzien van een lekkere maaltijd. McDonald’s is geschikt voor het hele gezin.(McDonaldsNederland, 2015)

McDonald’s is een Amerikaanse fastfoodketen en ’s werelds grootste keten van hamburgerrestaurants.(Ruth Alexander, 2012) Het bedrijf staat onder andere bekend om haar Happy Meals, de Big Mac en de grote gele letter “M” in hun logo. Ook de mascotte van McDonald’s, Ronald McDonald, is erg bekend. Buiten haar fastfoodketen om steunt McDonald’s ook het Ronald McDonald Kinderfonds. Dit is een stichting die zieke kinderen en hun familie proberen te steunen door huizen te plaatsen vlakbij ziekenhuizen. Hier kan de familie van een ziek kind tijdelijk wonen.(rhmc.org, 2015)

McDonald’s wil graag overkomen als een restaurant voor iedereen. Het maakt niet uit hoe oud je bent of met wie je bent, je kan altijd bij McDonald’s eten. De reclame “Voor Iedereen” brengt deze boodschap erg goed over. De reclame is goed geproduceerd en vertelt duidelijk wat McDonald’s zo bijzonder maakt. De diverse acteurs geven ook een gevoel dat er niemand wordt buitengesloten.
Deze brengt McDonald’s gewenste identiteit goed naar voren. McDonald’s wil zich met deze reclame uiten als familierestaurant. Iedereen kan bij McDonald’s komen eten, ongeacht de leeftijd. Gezinnen kunnen zich allemaal op hun gemak voelen in een McDonald’s.

Door zich op te stellen als een familierestaurant kan McDonald’s haar publiek aanzienlijk vergroten. Door alle consumenten het gevoel te geven dat ze welkom zijn in een McDonalds wordt het restaurant een stuk aantrekkelijker. Ook straalt het een gevoel van solidariteit en openheid uit. Iedereen kan zich thuis en veilig voelen in een McDonald’s.

Deze zet vind ik dus uit financieel opzicht erg verstandig. Door haar publiek te vergroten zal McDonald’s meer omzet maken en zo meer winst. Ook uit sociaal opzicht is dit een goede zet,  omdat deze identiteit solidariteit promoot en zich niet richt op een specifieke leeftijdscategorie. Over het algemeen ben ik dus een voorstander van deze campagne, voornamelijk vanwege de potentiële invloed op de sociale vooruitgang van de Nederlandse maatschappij.

Bronnen:
- Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/McDonald%27s, geraadpleegd op 03-15-2015
- Ruth Alexander, BBC News, "Which is the biggest employer?", 2012,  http://www.bbc.com/news/magazine-17429786 
- Ronald McDonald House Charities, "Mission and Vision", 2015, http://www.rmhc.org/mission-and-vision
- McDonaldsNederland, 2015, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=eN2NmEjLxPU, geraadpleegd op 03-15-2015
- Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Ronald_McDonald, geraadpleegd op 03-15-2015
- Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Ronald_McDonald_Kinderfonds, geraadpleegd op 03-15-2015


Geen opmerkingen:

Een reactie posten